Thursday, February 8, 2007

Araber-tilstande

På mit arbejde, hvor jeg er den eneste danske mand ansat, har vi et udtryk, der kaldes "Araber-tilstande". Dette begreb dækker over, at alting flyder og er ustruktureret. Det med at holde en tidsplan er en by i Rusland eller et andet sted.

Idag brugte jeg hele dagen på at indsamle tilmeldinger til en fodboldturnering med nogle andre klubber i området. Den afholdes på tirsdag.

Min souchef havde ringet for et par dage siden, for at få at vide, hvornår vi skulle komme. Svaret var kl 10. Jeg har derfor planlagt min arbejdstid efter det. Normalt møder jeg først kl 13, men på tirsdag er det kl 9, men så ringede jeg altså ud til den arrangerende klub, for at tilmelde og fik at vide, at vi skulle komme kl 14. Det gjorde mig skide sur, for så skulle jeg igang med at have fat i alle de 16 unge igen enkeltvis og fortælle dem, at de ikke skal komme om morgenen alligevel.

Min souchef blev også sur og ringede til den pågældende klub og spurgte om et tidspunkt. Svaret var nu kl 11. Det endte med, at hun bankede dem oven i hovedet med vores overenskomst, da en afbejdstidsændring skal varsles 4 uger i forvejen. Den mand, hun så talte med, spurgte om vi så ikke kunne ringe til dem mandag aften for at få det nøjagtige tidspunkt. Hvad er det da for noget? Nu er det så sådan, at vi melder fra, hvis vi ikke kan spille kl 10 og så arrangerer vi morgenmad og en tur for de unge et sted hen, hvis fodbolden glipper.
Det ER da araber-tilstande i høj grad.

Skal lige tilføjes her, at det pågældende udtryk på ingen måde har en klang af racistiske undertoner. Det er bare lige vigtigt at slå fast!

No comments: